Internetinė rinkodara: nuo ko pradėti?
2021-11-03
Kviečiame paskaityti pokalbį su e-komercijos ir skaitmeninės rinkodaros specialistu Mindaugu Bagdonu, kuris Firsty.lt veda trijų sričių mokymus.
Galbūt turite kokį nors kitokį išsilavinimą, o rinkodara pradėjote domėtis kiek vėliau?
Bakalaurą baigiau vadybos srityje, o po to jau iš karto pasinėriau į rinkodarą ir iki šiol tuo užsiimu.
Kada ir kaip supratote, kad norite dirbti rinkodaros srityje?
Turbūt tai įvyko studijų metais. Buvau įstojęs į VDU Ekonomikos, vadybos bei verslo administravimo studijas. Visada mokykloje galvojau, kad baigęs mokslus, būsiu ekonomistas, nes sekėsi matematiniai dalykai, tačiau studijų metu supratau, kad ekonomika vis dėl to ne man. Studijų metu turėjome nemažai marketingo paskaitų, kurias mūsų dėstytojas mokėjo labai įdomiai pateikti ir kažkuriuo momentu tai mane „užkabino“. O dar tas laikotarpis sutapo su tuo, kad su draugais atidarėme savo internetinę parduotuvę. Tada dar net nebuvo įprasta pirkti internetu.
Tokių parduotuvių kaip pigu.lt ir bendrai jokių didesnių internetinių parduotuvių Lietuvoje dar nebuvo, todėl net neįsivaizdavome, kaip mums seksis. Žinojome, kad internetinė prekyba anksčiau ar vėliau ateis į mūsų gyvenimus, bet nežinojome kada. Verslas buvo labai paprastas, pirkti įvairius pigius daiktus iš Kinijos ir parduoti čia Lietuvoje. Netgi neužsipirkinėjome prekių iš anksto. Vykdėme vadinamąjį „dropshipping“. Kadangi neturėjome nei didelių santaupų, nei galėjome pritraukti kažkokių investicijų, tai visus darbus turėjome atlikti patys. Įskaitant ir marketingą. Tad pradėjau domėtis, kas yra Facebook‘as, kas yra Google Ads, SEO ir kokios yra išvis reklamos galimybės internete ir taip visiškai pasinėriau į internetinę rinkodarą.
Kadangi gerai sekėsi su skaičiais bei turėjau programavimo pagrindus, tai dar labiau padėjo greičiau įsisavinti reikiamą informaciją ir panaudoti tai praktikoje. Bakalauro 3-4 kurse jau žinojau, kad mano magistro studijos bus tikrai kažkas su marketingu. Nuo to laiko esu visiškai pasinėręs į tai.
Kokie trys dalykai labiausiai motyvuoja darbe?
• Dinamiškumas – nes kiekviena užduotis, kiekviena problema neturi identiško sprendimo. Todėl kasdien susiduriu su įvairiais iššūkiais.
• Darbas visada orientuotas į rezultatą.
• Ir, žinoma, galimybė nuolatos tobulėti.
Bendrai paėmus rinkodaros sritį – ką reikėtų tobulinti?
Turbūt supratimą, kas yra marketingas. Kad tai nėra tik reklama Facebook ar Google. Šiuolaikinis marketingas apima visas įmonės veiklas, labai svarbu yra analitika ir teisingai suprasti skaičius. Reikėtų nepamiršti, jog klientų aptarnavimas irgi yra marketingo dalis. Labai svarbu parodyti klientui, kad jis jums rūpi, nes jei jis to nepamatys, tuomet ir negrįš pas jus, o išeis pas jūsų konkurentus. Lojalumas šiais laikais nyksta, nes klientas visada gali rinktis iš dešimčių ar daugiau alternatyvų. Todėl labiausiai žmogiška įmonė šiais laikais laimi.
Ką patartumėte žmonėms, kurie domisi rinkodara ar e-komercija ir nori eiti šiuo keliu?
Jei turite galimybę, pabandykite patys kažką sukurti. Tai yra paleiskite kažkokį projektą ir pabandykite jį išpopuliarinti. Šiais laikais internetinę svetainę galima paleisti už kelis eurus per mėnesį. Sugalvokite idėją, susidėliokite planą, kaip savo projektą populiarinsite ir bandykite jį įgyvendinti. Tada labai greitai pasimato, kokios žinios reikalingos, kaip sunku yra atrasti savo vietą tarp konkurentų, bet tuo pačiu išmoksite labai daug, net jeigu jūsų tas projektas po kurio laiko ir užsidarys. Viską, ką jūs prarasite, tai laikas, bet grąža bus tikrai didesnė.
Gal žinote kokių nors patarimų, ką daryti žmogui, kuris nežino kuo nori būti?
Jaunam žmogui, turbūt, patarimas būtų toks, dėl kurio dauguma tėvų manęs nemėgtų – neskubėti su pasirinkimais, ypač po mokyklos. Geriau padaryti pertrauką, pasibandyti save skirtingose srityse ir bandyti save kažkur atrasti, kad paskui nereikėtų savęs kankinti daug metų su mokslais, kurie tau visiškai nepatinka ir kur galbūt tų žinių nepanaudosi.
Tai trumpai tariant – išbandykite save įvairiose srityse.
Ar jūsų darbo grafikas turi laiko rėžius?
Visiškai neturi. Stengiuosi, kiek įmanoma viską įsprausti į kažkokius laiko rėmus, bet visiškai to padaryti neįmanoma. Tenka aukoti ir vakarus, ir savaitgalius, bet kai darbas patinka, čia nėra nieko baisaus. Svarbu, kad tai netaptų įpročiu ir liktų laiko sau bei artimiesiems.
Jūsų darbovietėje daugiau tenka dirbti vienam ar kartu su komanda?
Viskas priklauso nuo darbų ir atsakomybių. Yra užduočių, kurias galiu tik aš vienas atlikti ir pagalbos nelabai yra iš kur gauti. Bet, jei yra galimybė, dirbti komandoje, aš visada renkuosi tai, nes daugiau galvų dažniausiai dirba geriau bei efektyviau nei viena.
Kodėl verta dalyvauti jūsų mokymuose?
Pirmiausia, todėl, kad visi mokymai paremti praktika. Nesistengiu prirankioti įvairių teorinių pavyzdžių iš protingų knygų ir pan. Stengiuosi viską parodyti paprastai taip, kaip yra. Nes didžioji dalis mano mokymų skirta pradedantiesiems, todėl jiems nėra būtina išmanyti sudėtingas teorijas. Jiems svarbu pamatyti, kaip viskas veikia praktikoje, ypač tarp mažų įmonių ar projektų. Todėl stengiuosi rodyti dalykus, kuriuos naudoju pats, pasakoti apie pavyzdžius iš savo praktikos ir pan.
Kaip sugalvojote tapti ir lektoriumi?
Pagrindinė priežastis labai paprasta – tai kalbėjimo prieš auditoriją baimė. Labai norėjau ją įveikti. Ta baimė per paskutinius porą metų sumažėjo, bet ji vis dar yra.
O paskui pamačiau, kad man visai patinka ši rolė ir dabar apetitas auga bevalgant. Dabar kitas tikslas, kada nors kalbėti konferencijose priešais labai dideles auditorijas. Bet iki tol, dar reikia pačiam daug tobulėti kaip kalbėtojui.
Kokių stipriausių savybių reikia jūsų darbe?
Pirmiausia žinių ir gebėjimo tas žinias perduoti aiškiai bei suprantamai. Kiekvieną kartą mokymų metu išlenda vis nauji klausimai ir tu turi sugebėti į juos atsakyti arba žmogų bent jau nukreipti tinkama linkme, kad galėtų tam tikrus atsakymus susirasti pats. Jei tai nepavyksta, vadinasi, darai kažką negerai.
Straipsnio autorė: Eglė Lauciūtė
Mindaugo Bagdono vedami mokymai:
Internetinės rinkodaros mokymai pradedantiesiems (nuotoliniai);
Facebook reklamos mokymai (nuotoliniai);
Interneto svetainių kūrimo mokymai pradedantiesiems (nuotoliniai).